вторник, 3 февруари 2015 г.

Болт ,крепежен елемент в машиностроенето

Болтът  е скрепителен елемент от винтовите съединения, заедно  с винта, шпилката и гайката. Представлява цилиндрично тяло с уширение в едия край наречено глава.

На част от тялото е нарязана резба, на която се навиват гайки или елементи със женски резби.

Най-разпространената форма на главата на болта е външният шестостен , която се завива и развива с гаечен ключ.

Съществуват и редица други форми с различни видове прорези и отвори (например вътрешен шестостен) на челната част на главата, пригодени за използване с различни видове отвертки и накрайници.
Болтовете се произвеждат от стомани с клас на якост с означения 4.4 , 8.8 ,12.1 и някой специализирани означения на главата с триъгълник или трилъчева звезда.
Съществуват и болтове изработени от цветни метали като алуминии,броз,месинг и мед и други метали,болтовете изработени от техническа пластмаса притежават определени качества като химическа устойчивост и устойчивост на стерилизация също са неметали и не са диелектрици /изолатори/ на електричен ток а също и магнитно непроводими .

Болтовото съединение представлява разглобяемо съединениние между болт (винт) с милиметрова,цолова,инчова трапецовидна  или друг вид машинна резба и гайка със същия размер и стъпка на резбата.


Често се асоциира с винт, който е конструктивно еднакъв с болта, но се характеризира с това, че за разлика от болтовото съединение не се използва гайка, а се навива директно в един от детайлите, които се съединяват.

 Изключение е винтът за дърво, при който е онсуктиво различен заострена предна част.

 В зависимост от изискванията към болтовото съединение може да се добавят и различни видове шайби за осигуряване срещу саморазвиване.

Няма коментари:

Публикуване на коментар